malba realistická nebo abstraktní
Od založení ateliéru v roce 2014 se činnost ateliéru točí kolem realistické tvorby. Důvod je jasný...poptávka .... lidé to prostě chtějí ... a dává to smysl. Je to totiž jediný způsob, jak se naučit kreslit a dobrý způsob, jak se naučit malovat a seznámit se se všemi výtvarnými a řemeslnými základy, které k malbě patří. Další hodnotu, kterou nám realistická malba přináší je, že pokud chceme dosáhnout hodnověrných výsledků, musíme se naučit vnímat tzn. dívat se. A k tomu potřebujeme "vypnout" mysl. Malba respektive kresba se pak stává formou meditace.
Toto zaměření má však i svoje omezení... A řekla bych, že vše to dobré se tak trochu děje na úkor prožitku. Co od lekcí takto zaměřených čekáme a proč vlastně chceme malovat ? Je skutečným důvodem přesně namalovaný portrét nebo krajina a tedy radost z výsledku...?
Tato úvaha má jediný důvod. Chci vás vyzvat, abyste opustili jistotu výsledku a pustili se do nejistého experimentování. Zkusme tvořit bez předlohy. Zkuste to i vy, kteří se držíte pouze reálné předlohy, reálné barevnosti a fotografického pojetí. Nepůjde o výsledky , ale o vaše prožitky a zkušenosti. Ráda bych vám prostřednictvím změny obsahu lekcí pomohla k prožitkům "flow", které zkrátka k projevům tvorby patří.
Začít s abstraktní malbou je často těžší než začít s malbou realistickou. Proč? Odpověď je jednoduchá, nemáme žádnou předlohu. Ale nemít žádnou předlohu, je právě ten dobrý důvod, pro který má smysl se tomuto tématu věnovat. Kreslíme-li realisticky, učíme se pozorně vnímat předlohu a při abstraktní tvorbě je potřeba, abychom tuto pozornost obrátili směrem dovnitř. Pokud nemáme jasnou vizi, učíme se rozhodovat citem. Jde nám totiž o to, abychom opustily svět analytického myšlení a přenesli se do intuitivního a vizuálního vnímání.